De online marketing termen SEO (search engine optimalization) en SEA (search engine advertising), je komt er tegenwoordig niet meer onderuit. Toch ben ik zelden een heldere concrete uitleg tegengekomen waarin alles wat ik nu over het onderwerp weet, in één overzicht staat uitgelegd. Ik heb alle informatie die ik de afgelopen tijd over dit onderwerp heb opgedaan verzameld en zet in deze blog alles op een rijtje.

SEO staat letterlijk voor zoekmachine optimalisatie. Met zoekmachines worden alle online sites bedoeld waar je algemene zaken kunt opzoeken. ‘Google dat even’, hoe vaak je dat al niet gezegd hebt. Het is de normaalste zaak van de wereld en dus belangrijk voor je bedrijf of dienst in het rijtje voor te komen als men naar je product zoekt.  Naast Google, zijn Bing en Yahoo heel gebruikelijk.

Zoek je een nieuwe fiets? Dan surf je naar Marktplaats. Wil je weten wat voor weer het wordt? Ga je naar weeronline. Google kan voor jou op deze sites adverteren. Het doel van zoekmachine optimalisatie, is het verkrijgen van meer (relevante) bezoekers op je website, door het verhogen van je positie in de getoonde resultaten. Het is een natuurlijke, organische en gratis manier om hoog in zoekresultaten te verschijnen door middel van het gebruik van zoektermen verwerkt in je site. Over hoe jij zelf zoekmachine optimalisatie kunt uitvoeren later meer!

 

 

Wanneer het je niet lukt om doormiddel van bepaalde zoektermen hoog te ‘ranken’ in de resultaten van Google, dat wil zeggen dat je niet voorkomt in de eerste 4 of 5 resultaten, kun je een SEA- campagne opzetten. Je spreekt met Google een bedrag af wat je maximaal wil uitgeven en die zorgt er dan voor dat je wél hoger ‘ranked’. Voila, je eerste online advertentie! Uiteindelijk betaal je Google voor het aantal clicks op de link van je website, binnen het vooraf afgesproken bedrag. Een soort ‘no cure no pay’- systeem. Om ervoor te zorgen dat Google dit zo goed mogelijk voor je regelt en je uiteindelijk niet betaalt voor clicks van niet relevante bezoekers op je site, zitten hier nog een aantal stappen tussen. Ook daarover later meer!

Een lang verhaal kort. SEO is natuurlijk, organisch en dé gratis manier om hoog te ranken op zoekmachine websites. Vooral voor lange termijn heb je hier voordeel aan omdat er wat tijd in gaat zitten. Heb je geen geduld en wil je direct effect? Dan kun je betaalt adverteren of terwijl een SEA- campagne opzetten .

Let wel, er zullen vaak concurrenten zijn die op soort gelijke zoektermen adverteren als jij. Hiervoor geldt bij Google; de hoogste bieder ranked het hoogst! Daarom is de combinatie van je SEO goed op orde hebben en advertenties kopen cruciaal.

Pin, Follow & Like