Om je website SEO te optimaliseren is het van belang als eerst een zoekmachine optimalisatie plan voor jezelf te bepalen. In deze blog beschrijf ik de meest eenvoudige en gangbare manier waarop je dit kunt doen. Het doel van SEO optimalisatie is je concurrenten voorbij streven en hoog te ranken in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo.

Van belang is om als eerst een Google Analytics account aan te maken (gratis!). Dit is in dit hele proces je beste vriend, maar je moet wel analytisch ingesteld zijn en willen experimenteren om dit in te kunnen zien. Met analytics kun je op ieder moment van de dag onder andere zien hoeveel bezoekers je website heeft, via welk kanaal ze bij jou terecht komen en waar ze allemaal (wel of niet) op hebben geklikt. Maar ook waar ze vandaan komen, of ze op hun mobieltje of via desktop op jouw site zitten én het allerbelangrijkste; of ze de handeling(en) uitvoeren die jij beoogt. Big mama is watching you!

Analytics is ook te downloaden als app op je mobiel. Zodra je iets post of een advertentie hebt gekocht kun je continue de statistieken monitoren. Het aangewezen programma om jouw optimalisatie proces te analyseren.  Eén groot experiment dus.

Een account aanmaken doe je hier: Google Analytics Account aanmaken

Tip:

Een uitgebreide tutorial over het gebruik van deze site vind je hier (wel echt eerst even kijken, serieus): Google Analytics Beste Tutorial ever

Goed. Je hebt nu een account aangemaakt en filmpjes bekeken over hoe je Google Analytics kunt gebruiken.

Nu terug naar jouw persoonlijke zoekmachine optimalisatie plan:

  1. Bepaal je doelstelling, bijvoorbeeld: x aantal verkoop, nieuwsbrief aanmeldingen en/of downloads. Deze doelen stel je in Google Analytics account onder het kopje ‘Conversies’ , dan ‘doelen’, in. Het programma zal dit voor je registreren.
  2. Hoe zoekmachine vriendelijk is je website nu? Google veel en heel ruim zoektermen die jij zou gebruiken als je opzoek was naar jouw product of dienst. Hoe goed vindbaar ben jij nu? Vraag het ook eens aan de mensen om je heen. Bepaal eerst de gewenste zoektermen en pas deze aan, of laat deze voor je aanpassen op je site. Hier komt een stukje technisch sleutelen aan je website bij kijken. Je kunt dit altijd aankaarten bij je web developer!
  3.  Analyseren, rapporteren en evalueren.  Na de aanpassingen kun je opnieuw gaan analyseren in Google Analytics en vergelijken wat er op je website gebeurt vóór en na de aanpassingen. Welke zoektermen werken wel en welke niet? Wat gebeurt er als je de termen verder aanpast? Dit alles natuurlijk met je doelstelling bij stap 1 in het achterhoofd. Als blijkt dat je doel niet is gehaald, dan gewoon opnieuw beginnen.

Je plan staat nu op papier. En je hebt het in werking gezet, maar hoe analyseer je nu in analytics of aanpassingen je website SEO geoptimaliseerd hebben?

Een simpele en belangrijke uitleg hiervoor:

  • Door af te lezen hoeveel er organisch of via Google+ binnenkomt na je aanpassingen, kun je bepalen of je site SEO geoptimaliseerd is. Dit betekent namelijk dat men aan de hand van de door jou ingestelde zoektermen via de zoekmachines binnen is gekomen.

Even stapsgewijs.

In Google Analytics klik je op het kopje:

  1. ‘Aquisitie’, en dan
  2. ‘overview’ of ‘overzicht’ (Zie de ronde diagram linksboven)
  3. Als er mensen via google zijn binnen gekomen kun je kliken op het balkje naast ‘social’
  4. Lees de resultaten af en vergelijk met eerdere meting vóórdat je de aangepaste zoektermen had toegevoegd.

Je hebt nu een beeld van hoe je een zoekoptimalisatie proces zelf kunt aanpakken.

Ideeën, aanvullingen en suggesties zijn altijd welkom.

 

Pin, Follow & Like