Het is weer dinsdagmiddag, tijd voor een stapel nieuwe concepten. Je sloft achter je collega aan de kleurloze vergaderzaal in en vraagt je af of het deze keer wél productief zal zijn. De eerste begint, het klinkt best oké maar diegene naast jou brandt het zonder blikken of blozen direct af. Een stilte volgt. Opnieuw een poging van iemand anders. Bedenkelijk kijkt iedereen elkaar aan. Jij hebt een toevoeging op het idee, maar niemand reageert. Weer die stilte. Is dit voor jou een herkenbare situatie? Dan denk ik dat jouw afdeling toe is aan een frisse wind. Jullie zitten in een sleur en het is tijd voor een nieuwe aanpak. Hopelijk doe je wat inspiratie op na het lezen van deze 5 tips.

  1. Ga voorbereid de brainstorm in!  Voor de een vanzelfsprekend maar de meeste mensen zijn lui of druk en nemen hier geen tijd voor. Als je zelf al hersenspinsels op een A4’tje hebt gezet, heb je natuurlijk altijd al meer inbreng dan als je pas ter plaatsen begint. Vaak laat je je dan ook meevoeren door het gesprek en eigenlijk leiden door anderen. Combineer de snelheid en dynamiek van een groep met je solo sessie.
  2. Zorg ervoor dat de eeuwige criticus niet té snel ideeën afbrandt van anderen. Dit blust het vuurtje van de groep namelijk. Juist in een sessie is het goed om in de rondte te roepen en je niet geremd te voelen. Dit bevordert de creativiteit en je fantasie. Eigenlijk is niets te gek. Laat elkaar dus gewoon vrij. Op het eind kun je altijd nog schrappen (lees: lachen).
  3. Al eens een sessie geprobeerd in moeder natuur? Als een plant niet bloeit in een omgeving, dan verander je de omgeving en niet de plant. Neem je collega’s mee op sleeptouw. De natuur in, waar jullie niet afgeleid kunnen worden door de rest van het bedrijf en zet de mobieltjes en mailattenties ook maar meteen uit. Constant georganiseerd creatief zijn in dezelfde ruimte lukt niemand keer op keer.
  4. Nodig iemand uit van buitenaf. En daarmee niet direct een collega van een andere afdeling maar bijvoorbeeld je doelgroep. Zij kunnen vaak waardevolle kleine elementen benoemen waar je zelf uit gewoonte overheen kijkt. Je zult ervan opkijken!
  5. Kwantiteit is bij een creatieve sessie key. Probeer zoveel mogelijk input te verzamelen en iedereen mee te laten denken. Het uitwerken en finetunen van concepten komt later.

 

Pin, Follow & Like