Hoe schrijf ik een goede advertentietekst?

Dat is een hele legitieme vraag, vooral als woordspeling niet helemaal je sterkste kant is. In deze blog loop ik stapsgewijs met jou het proces door, naar je eerste opzet van een succesvolle advertentietekst voor jouw product of dienst.

Allereerst kan ik je aanraden om gebruik te maken van Google Adwords voor het maken van een advertentie. Je adverteert dan via Google, de grootste zoekmachine van Nederland dat door de meeste mensen wordt gebruikt. Naast dat het gebruiksvriendelijk is, is het ook voor iedere (beginnend) adverteerder makkelijk onder de knie te krijgen. Dan zit er nog een verschil in programma’s.

Je kunt namelijk kiezen voor Google Adwords of Google Adwords Express. Ben je een kleine winkel die vooral fysiek gevonden wordt, maar online wat meer bereik wil genereren? Dan kun je het beste gebruik maken van Google Adwords Express. Deze variant is geschikt als je weinig tijd hebt voor online marketing en snel campagne wil voeren. Daarnaast zijn de adverteer mogelijkheden in Adwords Express zeer beperkt. Je kunt alleen werken met tekstadvertenties en geen beeldcampagnes voeren. Ook kun je niet je Return on Investment meten en dat is natuurlijk wél belangrijk om te verbeteren. Over de exacte verschillen tussen de 2 later meer! Je kunt in Adwords ook een aparte add maken voor mobiel gebruik.

Je kunt eenvoudig en gratis online een advertentie account aanmaken, hier heb je alleen een Gmail- adres voor nodig. Een Google Adwords account aanmaken doe je hier: Account aanmaken

Nu terug naar je tekst. Om een sterke en overtuigende advertentie te schrijven kun je de volgende richtlijnen aanhouden.

  1. Te beginnen bij de titel; het eerste wat men ziet en meteen het belangrijkste onderdeel van je advertentie. Zorg ervoor dat het de lezer pakt en aanzet tot het ondernemen van actie. Dit kun je doen door te triggeren met een vraag.

Voorbeelden:

  • Toe aan vakantie?| Boek via KLM
  • Ongelukkig in je relatie? | Van Duuren therapie
  • Opzoek naar een nieuwe uitdaging?| De vacaturesite

Heb je nog geen inspiratie? Kijk hoe je concurrenten het doen.

 

  1. Zorg dat je onder de titel een sterke beschrijving hebt. Benoem je zoekwoorden en beweeg je lezer nog een stapje verder. Indien mogelijk transparant communiceren en bijvoorbeeld v.a. prijs benoemen of de merken die je verkoopt.

Voorbeelden:

  • Toe aan vakantie?| Boek via KLM 

Boek nu je reis voordelig naar de zon v.a. €77,00

  • Ongelukkig in je relatie? | Van Bossen therapie

Samen zoeken naar een oplossing, bel vandaag nog.

  • Opzoek naar een nieuwe uitdaging?| De vacaturesite

1000+ banen in jouw regio, c.v. uploaden kan hier.

 

3. Zorg ervoor dat de tekst en je belofte in de advertentie overeenkomt met de content op de landingspagina, de pagina waar de bezoeker terecht komt die op de advertentie klikt.

 

4. Pas iedere week de advertentietekst aan en probeer iets nieuws. Proberen is leren. Analyseer wat het verschil je wel of niet aan clicks heeft opgeleverd en leer je klant beter kennen.

Pin, Follow & Like