En waarom je dit absoluut moet doen.

Je hebt je advertentietekst geschreven en een budget ingesteld. Maar op welk moment is het gunstig om te adverteren en waar baseer je dit op? We hebben in het begin allemaal een doelgroepanalyse gemaakt en een idee van wie het zijn, wat ze doen en wanneer ze online zijn. Maar op welke manier kun je dit het beter analyseren als op je eigen website? Zowel in Google Adwords als in Google Analytics zijn er diverse tools om jouw doelgroepanalyse zo volledig en accuraat mogelijk aan te vullen. Pas als je een compleet beeld hebt uit deze analyses kun je experimenteren richting een effectieve advertentieplanning in Google Adwords.

Met deze analyse breng je als eerst in kaart:

  • Wanneer (dag in de week en tijdstip) en via welk kanaal komt mijn bezoeker binnen?
  • Hoe gedraagt de bezoeker zich op mijn website? Dus hoelang wordt een stuk tekst gelezen of een artikel bekeken etc.?

 

De analyse

De makkelijkste manier om dit te doen als dit je eerste advertentie is, is door je Adwords account te koppelen met een gratis Google Analytics account (als je dit nog niet gedaan hebt, waar wacht je nog op?). Je kunt met de functie ‘importeren uit galerij’, verschillende zeer interessante analyses importeren. Zie in figuur 1.1 een printscreen van waar je dit in Analytics terug vindt. Als je overigens vaker hebt geadverteerd vind je in Google Adwords onder ‘campagnes’ en bij ‘advertentiegroepen’ onder de functie ‘segmenteren’, per uur per dag het gedrag ook terug.

Zelf gebruik ik liever analytics omdat dit het meest complete beeld verschaft en de mogelijkheden eindeloos zijn. Het is super interessant om te zien hoe ver je kunt gaan! Na je analyse kun je bepalen of je naast adverteer momenten ook je gehele site onder de loep nemen. Klopt de tone of voice wel met de gemiddelde bezoeker die uiteindelijk het meest op mijn website zit? Is mijn website wel gebruiksvriendelijk, of is er een reden dat het grootste gedeelte van de gebruikers minder dan een minuut op mijn website verblijft na het geklikt op een banner? Of terwijl, in hoeverre kan ik mijn beeld van de doelgroep aanvullen met wie zij in werkelijkheid zijn? Al deze grondige analyses maken het uiteindelijk altijd realiseerbaar om je site te verbeteren door het aan te passen naar de resultaten. Nadat je een goed beeld hebt van de activiteiten op je website bepaal je in de advertentieplanning in Google Adwords op welke momenten van de dag je gaat adverteren, maar ook of de rest ook aansluit.

Figuur 1.1: Weergave Google Analytics, analyses importeren per onderwerp

Experimenteren

Het inzetten van een advertentieplanning garandeert niet altijd conversie. Je kunt met analytics bijvoorbeeld inzien hoe men zich gedraagt op jouw landingspagina (een specifieke webpagina waar een bezoeker uiteindelijk op komt nadat deze op een banner of een zoekmachine listing heeft geklikt.). Wat als nu blijkt dat veel mensen wél op je advertentie klikken, maar op de pagina vrijwel direct afhaken? Dat is het moment om je landingspagina onder de loep te nemen en wellicht te spelen met versies. Laad de pagina snel genoeg? Zijn je teksten voldoende activerend en relevant? Misschien kun je iets met de kleur van de ‘bestel hier’- knop doen? Door twee verschillende landingspagina’s te maken en iedere keer een andere te activeren tijdens het adverteren, kun je analyseren welke je doelgroep het meest aanzet tot conversie.

Hier al aan gedacht?

Adverteer dus voor minder geld (bodaanpassing) op tijden dat je minder bezoekers hebt als normaal. Op piekmomenten qua aankopen is het goed om juist je bod te verhogen om de verkopen te stimuleren. Let the games begin!

Pin, Follow & Like