Waar moet je op letten?

Met het instellen van zoekwoorden in Google Adwords, bepaal je onder welke zoektermen jouw advertentie gevonden wordt. Een heel belangrijk onderdeel dus. Je betaalt aan Adwords namelijk per klik op je advertentie. Als je hele brede termen inzet, betaal je dus al gauw ook voor mensen die net iets anders zoeken en heb je te weinig conversie. Zonde! In deze blog een aantal tips & tricks die je kunnen helpen om dit te voorkomen.

 

  1. Zet leestekens in bij het instellen van zoekwoorden in Adwords. (Deze kun je trouwens ook inzetten als je zelf zoekt op Google.)

– Plaats een + teken vóór het zoekwoorden. Hiermee voorkom je dat de advertentie getoond wordt bij synoniemen, maar wel opduikt bij sterk lijkende varianten. Zoals meervoud/enkelvoud.

– Plaats dubbele aanhalingstekens (“….”). Google toont de advertentie alleen indien alle zoekwoorden die binnen de woordgroep geplaatst zijn in de zoekopdracht voorkomen. Let op de volgorde, die moet ook overeenkomen.

– Plaats je zoekwoorden in vierkante haakjes. Google toont de advertentie alleen indien de zoekwoorden exact overeenkomen. Deze optie zou ik aanraden als je zeker weet op welke woorden jouw klanten je zoeken, dan is dit de goedkoopste optie.

 

  1. Stel per zoekwoord een landingspagina in. Als je hier even de tijd voor neemt dan zal je kwalitatief zeer hoog scoren.

 

  1. Gebruik longtail zoekwoorden. Dit zijn zoektermen die bestaan uit meerdere woorden, waardoor je het concurrentie gebied verkleind. Toch zijn het nog steeds heel algemene termen

Bijvoorbeeld:

  • Roman
  • E- book roman
  • E-book roman gratis

 

  1. Analyseer in Adwords of het werkt. Vraag in Adwords rapporten op om te zien of je gebruik maakt van de juiste termen. Hoeveel klanten vinden jou op wat er nu ingesteld staat? Welke combi’s zijn wel/niet relevant? Blijft de bezoeker op jouw site of klikt deze weer terug naar zoekresultaten? Aan de hand hiervan kun jij de kwaliteit van je zoekwoordentargeting bepalen.

 

Pin, Follow & Like