online marketing

Tegenwoordig maken algemene zoekmachines gebruik van blended search resultaten. Dat wil zeggen dat de resultaten die getoond worden na een zoekopdracht niet alleen tekstuitingen zijn, maar een combinatie van video’s, foto’s, blogs, social media kanalen etc.

Op deze manier heb je als zoekende een mooie verzameling aan informatie bij elkaar. Maar waar je in tekstuitingen je SEO kan optimaliseren door bewuste keuze van focus en zoekwoorden, is het natuurlijk handig om te weten hoe je dit bij video’s en foto’s moet aanpakken. Wat kun jij zelf doen om je video’s en foto’s SEO te optimaliseren voor blended search resultaten? In deze blog geef ik 10 tips hoe je dit eenvoudig kunt aanpakken.

10 x optimalisatiecriteria:

  1. Zorg dat je bestandnaam bestaat uit focuszoekwoord(en) bij het opslaan.
  2. Bij video schrijf je een pakkende titel die de content beschrijft.
  3. Bij zowel video als foto zorg je voor een beschrijvende tekst, hierin verwerk je zowel de content als de zoekwoorden.
  4. Zorg in beide gevallen voor hoge kwaliteit van foto en video. Hoe hoger de kwaliteit, hoe meer het wordt gedeeld.
  5. Zet niet te veel afbeeldingen op een pagina, en bij een afbeelding van een andere site gebruik je altijd een unieke bestandnaam.
  6. Filmpjes worden niet langer dan 1 tot 2 minuten bekeken. Maak gebruik van content die in dit tijdsbestek valt.
  7. Bij video kies je voor een aansprekende thumbnail (een verkleinde weergave van een grafische afbeelding die met de muis kan worden aangeklikt). Maak de kijker nieuwsgierig.
  8. Maak bij video en foto’s een duidelijke backlink, met een duidelijke anchortekst erbij.
  9. Gebruik bij een afbeelding altijd het alt Alt-attribuut, het alt attribuut omschrijft een afbeelding voor mensen en zoekmachines. Deze functie verschijnt vaak vanzelf bij het uploaden van een afbeelding in bijvoorbeeld wordpress.
  10. Neem de locaties van je video op in een sitemap. Meer over wat een sitemap is en hoe je dit bouwt hier.
Pin, Follow & Like