online marketing

Of je nu wel of geen gebruik maakt van een Adblocker, je hebt er hoe dan ook een keer mee te maken gehad. Weken geleden zocht je een keer op een verloren donderdagmiddag naar mooi ingelijst beeld voor in huis. Na wat doorklikken beland je op een site met prachtig werk, maar je vindt het net iets te duur en komt elders iets leukers tegen. Niet veel later poppen advertenties van de schilderijen die je hebt bekeken op diverse sites tevoorschijn. Dit houdt enkele weken stand en dan verdwijnt het weer.

Deze vorm van marketing wordt remarketing genoemd. Een methode om bezoekers van je website opnieuw te benaderen en te verleiden om toch een aankoop te doen. Ik moet je eerlijk bekennen dat het bij mij soms werkt en ik de Adblockers bewust niet gebruik, omdat ik via mijn eigen desktop wil ervaren hoe adverteerders op mijn browsergedrag reageren. Of je nu een product verkoopt, een event organiseert die je net wat extra onder de aandacht wil brengen of heel erg gericht bent op sales, remarketing  is bij uitstek een belangrijk onderdeel van de online marketingcampagne. Je kunt de campagne via het Google Adwords advertentie account opzetten.

Hoe pak je dit aan? In drie eenvoudige stappen leid ik je er doorheen.

Stap 1

Maak een remarketingtag aan en implementeer die op je website. Deze tag zorgt ervoor dat bezoekers toegevoegd worden aan de remarketinglijst, de lijst van mensen die de advertentie te zien krijgt.

Hoe je deze tag ontvangt via Google en waar je die moet plaatsen lees je hier.

 

Stap 2

Maak een remarketinglijst aan in Google Adwords. Naast de tag heb je een remarketinglijst nodig om te bepalen van wat en waar je de gegevens van de bezoekers wilt verzamelen. Zo vormt zich een lijst aan mensen aan wie je de advertentie gaat vertonen. Deze lijst(en) kun je op verschillende manieren aanmaken in Adwords, namelijk:

  • Via website bezoeken; op basis van allerlei mogelijkheden (bepaalde categorieën, thema’s etc.)  een lijst opstellen van eerdere website bezoekers.
  • E-mail adressen van klanten; een lijst van klanten waarvan u e-mail gegevens hebt. Wat vaak gezien wordt, is adverteren naar bezoekers die ingeschreven staan voor het ontvangen van een nieuwsbief. Nieuwe aanbiedingen en acties worden zo onder de aandacht gebracht of vrijblijvend potentiële klanten worden overgehaald om bijvoorbeeld mee te doen aan een gratis training.
  • Mobiele-app gebruikers; adverteren op bepaalde app gebruikers, je kunt ook kiezen voor een specifiek onderdeel van de app.
  • YouTube-gebruikers; adverteren aan mensen die lid zijn van een bepaald YouTube-kanaal of op bepaalde filmpjes reageren.

 

In Adwords kun je een remarketinglijst aanmaken door te kiezen voor: gedeelde bibliotheek > doelgroepen > remarketinglijst aanmaken

 

Stap 3

Als laatst ga je de remarketing targeting instellen en de campagne aanmaken.

Ga in Adwords naar: Display netwerk > interesses en remarketing en target vanaf hier op interesses die voor jou relevant zijn. Vanaf dit moment gaan de advertenties voor jou aan de slag. Vergeet je niet te meten wat het je oplevert?

 

 

 

 

Pin, Follow & Like