online marketingHet is 19.30 uur ’s avonds. Je zit op de bank met je telefoon in je hand, scrollend door je tijdlijn op Facebook. Tips voor feestjes aankomend weekend. Veel vrienden van jou gaan naar die grote terrasopening. Verder nog wat aanbevelingen voor nieuwe eettentjes bij jouw in de buurt  én een advertentie met banken in de sale komt voorbij. Wat toevallig. Wéér die Cognac leren bank. Had je die van de week niet ook op de mail gezien?Tijd om Netflix aan te zetten. Je kijkt tussen de optie ‘suggesties voor jou’ om iets luit te kiezen. Als dit gelukt is open je de Thuisbezorgd App en bestelt een pizza bij je favoriete tent. Op dit moment worden we op veel momenten in het dagelijks leven aangestuurd door algoritmen. We zijn ons daar lang niet altijd bewust van. Wat voor gevolgen heeft dit voor ons in ons dagelijks leven?

Handig om eerst te weten wat algoritmen precies zijn, voordat we hier dieper over na kunnen denken. De letterlijke vertaling van algoritmen stamt af van het Perzische woord ‘Gaarazmi’, naar de naam van Perzische wiskundige  Al-Chwarizmi. Een algoritme is een eindige reeks instructies, die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leiden. Of terwijl, codes die zijn geschreven om efficiënter je gebruik te registeren en te optimaliseren voor in het vervolg. De codes slaan je online gedrag op en zorgen ervoor dat er meer codes in dat straatje jouw kant op komen. In een wereld aan overvloed van informatie is het namelijk fijn om vooral te ontvangen waar je behoeftes in liggen, dacht men.

Waar geen rekening mee is gehouden, is dat men als input wordt gebruikt voor data, zonder echt als voelend, denkend mens met alle gevolgen van dien. Zo is het handig om soort gelijke suggesties te ontvangen als eerdere zoekopdrachten, maar gebruiken hackers en commerciële bedrijven dezelfde algoritmen om systemen te kraken en alles over ons te weten te komen.

Word je eigenlijk nog wel voldoende geprikkeld als mens, wanneer je alleen nog maar aanbevelingen en suggesties volgt en altijd maar verkeert in een gestuurde online wereld? Heb je voldoende in de gaten dat alle informatie die via social media en apps jouw kant op komen, gebaseerd zijn op eerdere soortgelijke zoekopdrachten en informatie? Doe je op dit moment zelf nog moeite om te voorkomen dat je in een tunnelvisie van eenzijdige informatie terecht komt ?

Onlangs stuitte ik op een interessant experiment  gedaan op Facebook, dat aantoont dat een emotionele staat van zijn digitaal, onbewust over kan slaan op anderen. Het gaat hier over interactie op Social Media door middel van het posten van negatieve content, zonder dat er directe interactie plaatsvindt tussen de personen die meedoen aan het experiment. Door het posten van negatieve content kun jij je vrienden dus zonder dat zij hier bewust van zijn ook slecht laten voelen. De proefpersonen die op social media content overwegend geconfronteerd werden met negatieve content stonden veel minder positief ingesteld in het leven als de proefpersonen die vooral positieve content op hun tijdlijn hadden. Tijd om je tijdlijnen op de socials eens goed onder de loep te nemen dus.

Pin, Follow & Like